MENU GŁÓWNE

 

Tuning - czyli " Jak wzmocnic silnik S01 "

Silnik S01 jest tak popularny w Polsce, jak klasa 125 ccm. Wszystkie powojenne motocykle klasy 125( Sokól , WFM , SHL , WSK ) byly wyposazone w te silniki. Mimo wielokrotnych modernizacji, podstawowe elementy pozostaly w nie zmienionej formie.

Polska odmiana silnika DKW opracowana zostala przez inz. Fryderyka Blumke i oznaczona symbolem S01. W stosunku do silnika RT 125 nasz S01 byl o wiele slabszy. Ze wzgledów konstrukcyjno-eksploatacyjnych (brak dobrych materialów, paliw, olejów) obnizono stopien sprezania do 6 i wartosc predkosci obrotowej, co spowodowalo spadek mocy. Silnik S01 uzyskiwal 4KM przy 4200 obr/min. Wplynelo to znaczaco na jego osiagi(przyspieszenie i predkosc motocykla). W silniki o tych parametrach byly wyposazone Sokoly 125 , SHL M04 i M05 , oraz pierwsze egzemplarze WFM M06 125 . W 1956 roku zwiekszono stopien sprezania do 6,5 i podniesiono predkosc obrotowa silnika , co pozwolilo na wzrost mocy do 4,5 KM przy 4800 obr/min (dotyczy to silników z „malymi” cylindrami i glowicami wyposazonymi w gazniki G16 o srednicy gardzieli 16 mm). Pod koniec 1957 roku wprowadzono znaczne usprawnienia silnika S01. Zastosowano cylinder i glowice zupelnie nowej konstrukcji (o znacznie powiekszonej powierzchni ozebrowania), zwiekszono stopien sprezania do 6,85, podniesiono predkosc obrotowa i zwiekszono moc silnika do 5,5 KM przy 4900 obr/min. Zastosowano równiez nowy gaznik o srednicy gardzieli 20mm(G20). Wprowadzenie tych zmian odbilo sie korzystnie na pracy silnika, a w rezultacie na osiagi motocykla. Byly to najpowazniejsze modyfikacje w kilkudziesiecioletniej historii tego silnika. W pózniejszym okresie w motocyklach WSK M06 zwiekszono jeszcze (ale juz w nieznacznym stopniu) podstawowe parametry (np. model M06-Z uzyskal moc 6,9KM przy 4800obr/min). W tym ksztalcie, przy niewielkich tylko unowoczesnieniach, glównie zewnetrznych silnik S01 wytwarzany byl masowo w motocyklach WFM M06 do 1965 roku, kiedy to zaniechano produkcji tych motocykli i w motocyklach WSK M06 125 do konca ich produkcji w 1985 roku. Zdajemy sobie sprawe, jak wielka jest popularnosc tego sprzetu, szczególnie wsród poczatkujacy motocyklistów. Wiemy takze, ze budzi on wsród uzytkowników poczucie niedosytu. Przedstawiamy wiec kilka rozwiazan pozwalajacych na powiekszenie mocy silnika S01. Usprawnienie te nie wplywaja ujemnie na konstrukcje i zywotnosc silnika, albowiem w znacznym stopniu oparte sa na „poprawianiu fabryki” , a nie na nieodwracalnym przerabianiu czesci. Dlatego powrót do pierwotnego stopnia sprezania wymagac bedzie tylko zastosowania grubszej uszczelki pod glowice. Silnik o mocy wiekszej o ok. 15-25%, poprawi dynamike i pozwoli na szybsza jazde o kilka kilometrów na godzine. Niektóre z opisanych ponizej operacji mozna zastosowac do innych silników dwusuwowych(Iz, Jawa, Panonia, Komar, Romet itp.). Zabierajac sie jednak do tego musicie wiedziec, ze opisane dzialania sa pracochlonne, a od ich dokladnosci wykonania zalezy efekt koncowy. W odniesieniu do silnika S01 efekty zmian beda bardziej odczuwalne w starszych modelach - tych z „malym” cylindrem i glowica

Cylinder

Przeróbki obejmowac beda korygowanie, szlifowanie i polerowanie kanalów: ssacego, przeplukujacego i wydechowego. Czynnosci te spowoduja powiekszenie kanalów(szlifowanie) oraz nadanie im mozliwie wysokiej gladkosci (polerowanie). Uzyskanie dzieki temu zmniejszenia oporów przeplywu odbije sie korzystnie na stopniu napelnienia cylindra zasysana mieszanka i stopniu oczyszczania komory spalania z gazów spalinowych. Prace przy cylindrze mozna podzielic:

  • na skorygowanie ksztaltu obrysów kanalów przeplukujacych w podstawie cylindra i obudowach bloku silnika, oraz
  • na wygladzeniu (szlifowaniu, polerowaniu) powierzchni kanalów: ssacego, przeplukujacego i wydechowego.

Pierwsza rzecza jaka nalezy zrobic jest wyciecie z kartonu podkladki z otworem dokladnie odpowiadajacym zewnetrznej srednicy cylindra (w czesci wpuszczanej w blok silnika) i czterema otworami na sruby mocujace cylinder(szpilki). Po posmarowaniu tuszem lub olejem powierzchni przylgni cylindra z blokiem silnika w obu elementach, wycieta podkladke ostroznie zaklada na szpilki i cylinder. Po zdjeciu cylindra i podkladki na obu jej stronach zauwazyc mozna odbity obrys kanalów przeplukujacych. Zauwazyc mozna zachodzenie na siebie kanalów. Progi takie powoduja niekorzystne zahamowania i zawirowania mieszanki przy przeplukiwaniu. Jezeli wiadomo juz, co trzeba wypilowac i w jakim miejscu, nalezy upewnic sie jeszcze (przez wzrokowe, szacunkowe sprawdzenie),czy aby nie nastapilo niebezpieczne pocienienie scianki kanalów cylindra, która nie powinna byc ciensza niz 2 mm. Przeróbka kanalów polega na nadawaniu im jak najwiekszej gladkosci przez kolejne polerowanie coraz drobniejszym papierem sciernym. W poczatkowej fazie wygladzania mozna uzyc do tego celu wiertarki lub szlifierki w walkiem gietkim i kilku miniaturowych tarcz sciernych. Jezeli jednak nie posiadacie takich urzadzen, to czynnosc te mozna wykonac przy pomocy malych pilników o róznych ksztaltach.

Glowica

Dla zwiekszenia stopnia sprezania nalezy stoczyc glowice na plaszczyznie styku z cylindrem o ok. 1-2,5 mm. W przerobionym silniku stopien sprezania powinien wynosic 7,5-7,8, a wiec pojemnosc komory spalania wymierzona na silniku przez napelnienie jej przez otwór swiecy odmierzona iloscia rzadkiego oleju silnikowego powinna wynosic ok.19 ccm. Do tego celu mozna uzyc strzykawki lekarskiej ze skala. Na ile nalezy stoczyc glowice nalezy okreslic po przemierzeniu jej w ten sam sposób. Kolejna czynnosc, to zastapienie zwyklej uszczelki pod glowice (zwykle o grubosci 1-2 mm)uszczelka z miekkiej blachy miedzianej o grubosci 0,25-0,50 mm. Przed zalozeniem tej uszczelki warto równiez dotrzec wzajemne plaszczyzny styku cylindra i glowicy. Docieranie to mozna wykonac przy uzyciu drobnejpasty do docierania.

Gaznik

Jezeli silnik wyposazony jest w gaznik o srednicy gardzieli 16 mm (G16), nalezy rozwiercic jego gardziel do srednicy 17 mm. Czynnosc te nalezy wykonac bardzo ostroznie, aby nie uszkodzic koncówki rozpylacza. Do gaznika nalezy zastosowac wieksza glówna dysze paliwa - 0,80 - 0,85 mm (fabrycznie montowane byly 0,73 mm), tak, aby miec pewnosc, ze nie zasysa on „falszywego powietrza”, albowiem moze to niezle napsuc krwi przy regulacji.

Uklad wydechowy

Zjawisko dyfuzji wykorzystane w ukladzie wydechowym silnika S01 moze wplynac na zwiekszenie mocy srednio o 0,3-0,4 KM, w porównaniu do silnika z dluga rura wydechowa i fabrycznym tlumikiem. Zjawisko to polega na spadku cisnienia i obnizaniu temperatury gazów w stozkowej komorze (dyfuzor) umieszczonej zaraz za skrócona rura wydechowa. Efekt ten tez mozna uzyskac w dwojaki sposób. Po pierwsze, usuwajac pierwsza (od strony rury wydechowej) wewnetrzna przegrode w tlumiku. Drugi sposób, to wykonanie dyfuzora i umieszczenie go miedzy pomiedzy rura wydechowa i tlumikiem. W tym przypadku nalezy skrócic nieco rure wydechowa. Po dokonaniu tej przeróbki stopien „halasliwosci” wzrosnie niezauwazalnie.

Instalacja zaplonowa

Do przerobionego silnika mozna zastosowac swiece o wyzszej wartosci cieplnej (Iskra F95). Ustawienie zaplonu nalezy dobrac droga prób-powinno ono wynosic ok. 3,5-4 mm przed GZP.

Naped

Do tak przerobionego silnika mozna zastosowac wieksza zebatke zdawcza. Na przyklad o 13 zebach zamiast fabrycznej z 12 zebami. Po prawidlowym wykonaniu wszystkich opisanych tu czynnosci, moc silnika powinna wzrosnac o ok. 15-25%.

(c)Tomasz Szczerbicki - "Swiat Motocykli" 12/96

 

`STRONA GŁ

`DANE TECH.

`DANE REG.

`EKSPLOATACJA

`REGULACJA

`OBSŁUGA

`NAPRAWA

`NIEDOMAGANIA

`HISTORIA

`MOJA WFM

`GALERIA

`PORADY

`TUNING

`SKLEPY

`NOWA WFM

`LINKI

`E-MAIL

MENU 2

 

`NEWS

`FORUM

`KSIĘGA G. DODAJ

`KSIĘGA G. POKAŻ

 
 

Kopiowanie i rozpowszechnianie jakichkolwiek zdjec artykulów bez zgody autora jest zabronione! ®All rights reserved